Table Of ContentsNext Page

av Dag Sandahl

om spritfri representation

OMot 1998:501

Hyckleri är en hållning där utsidan ser fin ut men där den bakomliggande verkligheten är en annan. Bibelhänvisningen ger sig själv: Matt 23:27. Fariseiskt till sin art är det beslut som fattats att den kyrkliga representationen ska vara alkoholfri. Det syftar främst till att visa upp en passabel utsida. Verkligheten är en annan. I Svenska kyrkan serveras både öl och vin - oftast finansieras den sortens drycker på ett uppfinningsrikt sätt eftersom det ses som mer moraliskt klandervärt att för utdebiterade medel servera vin för 15 kr glaset än oxfilé för 130 kr portionen.

De flesta kristna i Svenska kyrkan unnar sig både ett glas öl och ett glas vin i det privata. Den moral som praktiseras privat ska också kunna praktiseras offentligt. Abusus non tollit usum, slår våra bekännelseskrifter fast.

Jag ser hellre regler för representation som i praktiken vinner acceptans än den praxis som nu utvecklat sig. Den biblicistiskt anlagde skulle kunna tillfoga: En kyrka får inte ha andra representationsregler än dem som vår Herre och Frälsare uppenbarligen hade. Joh 2:1-11 och Mark 14:23-25 får exemplifiera.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts hemställer jag

att ombudsmötet beslutar att svenska kyrkans representation ska vara spritfri.

Kalmar den 8 juni 1998

Dag Sandahl